Terugblik Masterclass Business Analytics & Reporting - ConQuaestor
Academy » Evenementen »

Masterclass Business Analytics & Reporting

11-12-2019
17:30 - 21:30
Kasteel Woerden route
Terugblik
Masterclass Business Analytics and Reporting
Masterclass Business Analytics
ConQuaestor Masterclass Business Analytics
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Adriaan Bos
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Adriaan Bos Basic Fit
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Arie Twigt
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Woerden
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Guido Vrencken
ConQuaestor Masterclass Business Analytics Sander Duivestein

KLEIN BEGINNEN, GROOT RESULTAAT

Steeds meer finance professionals ontdekken de kracht van business analytics. Ze kijken verder dan Excel en helpen hun organisatie te sturen met data. Tijdens de Masterclass Business Analytics van ConQuaestor deelden experts hun inzichten. De conclusie? Koudwatervrees is niet nodig, begin klein en ga aan de slag! De deelnemers kregen volop inspiratie.

ConQuaestor zet vol in op business analytics. “Het speelt een steeds prominentere rol in de toekomst van finance” zegt Jolanda Burgers, business manager van ConQuaestor en een van de organisatoren van de masterclass. “Daarom investeren we in opleidingen voor tools en technieken én in mensen, bijvoorbeeld met een traineeship business analytics. Met deze masterclass willen we bedrijven inspireren en laten zien wat business analytics voor ze kan betekenen.”

Samengaan business control en analytics

Keynotespreker Adriaan Bos is international manager business control & analytics van Basic-Fit. In de afgelopen vijf jaar verdrievoudigde de omzet van deze succesvolle keten van fitnessclubs. Bij Basic-Fit komen business control en business analytics steeds meer samen. Adriaan: “Als business control konden we de snelle groei niet bijbenen en liepen we achter de feiten aan. Door analytics kunnen we met de business mee rennen en copiloot zijn.” De uitdaging is de business bij te blijven houden. “Dat is een constant proces en vergt een agile mindset. Je moet groot denken, klein beginnen en snel bewegen. En je moet bedenken hoe je waarde toevoegt met data.” Ook cultuur is belangrijk: mensen moeten geloven in business analytics en data leren begrijpen.

Voorspellen met machine learning

Basic-Fit stroomlijnde de forecastprocessen met business analytics. Ook doet het aan datagedreven groei: aan de opening van elke nieuwe club gaat een uitgebreide analyse vooraf. “Zo hebben we 500 winstgevende clubs geopend”, aldus Adriaan. Met machine learning houdt het bedrijf continu de vinger aan de pols. “We voorspellen per dag, per uur wat we aan sales verwachten. Blijven we achter, dan zetten we online marketingtools in om bij te sturen.” Een ander vraagstuk waar het bedrijf machine learning op toepast, is ‘churn’. Waarom haken sommige klanten af en hoe kun je dit voorkomen?

Artificial intelligence

Arie Twigt, data scientist van Twigt D4, legt uit hoe machine learning werkt en wat de relatie is met artificial intelligence (AI). “AI simuleert het menselijk denkproces. Bij het bouwen van een AI-oplossing gebruik je machine learning: je voedt een systeem met heel veel data en laat daar algoritmes op los. Hier komen voorspellingsmodellen uit voort.” Het programmeerwerk gebeurt met tools als R of Phyton. Welke data je meeneemt in je analyses, is een menselijke beslissing. Arie: “Je moet goed nadenken welke factoren een rol kunnen spelen.” Als voorbeeld laat hij zien hoe je met machine learning het kredietrisico van klanten voorspelt aan de hand van hun gedrag.

Snel dashboards bouwen

Starten met business analytics hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Sander Kaspers, senior data & analytics consultant van ConQuaestor: “Veel finance professionals werken nog met Excel, terwijl er moderne tools zijn om inzichten uit je cijfers te halen. Met business analytics tools zoals PowerBI of Tableau bouw je bijvoorbeeld eenvoudig slimme dashboards.” Met die tools kan de controller invulling geven aan zijn veranderende rol als businesspartner. Sander: “Hij kijkt niet alleen naar het verleden om dingen te verklaren, maar ook naar het heden. Zo kan hij de toekomst helpen bepalen.”

Interactieve businessinzichten

Hoe makkelijk je met business analytics begint, laat ConQuaestor zien met de nieuwe One Week Report Makeover service. Business analytics consultant Rens Schipper vertelt hoe hij deze service inzette bij Lely, dat machines en diensten levert voor de landbouw. Met Tableau maakte Rens in een week tijd drie interactieve overzichten. Ze geven inzicht in de marges, kosten en verkoop van de businessunits en laten afwijkingen ten opzichte van het budget zien. Zowel financials als businessmanagers kunnen eenvoudig op de cijfers doorklikken om te achterhalen waar de problemen zitten.

Datakwaliteit, educatie en transformatie

ConQuaestor helpt de financiële afdeling toekomstbestendig te worden. “Dat willen we op een innovatieve manier doen”, vertelt principal consultant Guido Vrencken. Een innovatietraject op basis van de Google-sprintaanpak leidde tot de ConQuaestor Data Analytics Solutions. Deze oplossing tackelt drie uitdagingen: datakwaliteit, educatie en transformatie. Guido: “Eerst ontsluiten en visualiseren we data. Dat gebeurt samen met de organisatie, zodat ze direct kennis opbouwt. Door de rapportages te laten zien en bespreken, wordt gelijk de eerste transformatiestap gezet.” De One Week Report Makeover is onderdeel van de propositie. Guido: “Daarmee schat je meteen in wat nodig is om de uitdagingen verder aan te pakken.”

Digitaal darwinisme

We leven in een krankzinnig tijdperk, stelt trendwatcher Sander Duivestein tot slot. Hij schetst een wereld die door technologie op zijn kop wordt gezet. Een nieuwe orde waarin bestaande hiërarchieën omver gaan. Met apps die in seconden bepalen of je verzekeringsclaim wordt uitbetaald en lantaarnpalen die zelf onderhoudsopdrachten geven. De virtuele werkelijkheid is nauwelijks meer van echt te onderscheiden: hologrammen en robots houden ons gezelschap en bieden hulp. Tegelijkertijd maakt materialisme plaats voor de idealen en ideeën van een nieuwe generatie die graag iets goeds wil doen.

Digitaal darwinisme: dat is wat er volgens Sander speelt. Nieuwe technologie is een kwestie van experimenteren en op je gezicht gaan. Bang zijn is geen optie, want het is veranderen óf verdwijnen.

“Met business analytics houden we onze groei bij.”

Adriaan Bos, international manager business control & analytics, Basic-Fit

“Machine learning gaat over heel veel data en algoritmes.”

Arie Twigt, data scientist, Twigt D4

“De financiële afdeling moet toekomstbestendig worden.”

Guido Vrencken, principal consultant, ConQuaestor

“Het is verdwijnen of veranderen.”

Sander Duivestein, trendwatcher

bel mij